Δευτέρα, 9 Δεκεμβρίου 2024

Νέο θεσμικό πλαίσιο άσκησης οικονομικής δραστηριότητας

Print Friendly, PDF & Email
25/08/2016

 

Προς

– Θεοδώρα Τζάκρη

Υφυπουργό Βιομηχανίας του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού

Κοινοποίηση:

– Υπουργό Οικονομίας Ανάπτυξης και Τουρισμού

κο Γεώργιο Σταθάκη

– Γενικό Γραμματέα Εμπορίου & Προστασίας Καταναλωτή

κο Αντώνη Παπαδεράκη

– Γενικό Γραμματέα Βιομηχανίας

Κο Ζαφείρη Ευστράτιο

– Κ.Ε.Ε.Ε.

– Επιμελητήρια

– Υπαλλήλους και Συλλόγους Ο.Σ.Υ.Ε

 

Κυρία Υπουργέ,

Η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων Επιμελητηρίων θεωρεί ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία σας για τη θέσπιση «Νέου θεσμικού πλαισίου άσκησης οικονομικής δραστηριότητας» με την κατάργηση της άδειας λειτουργίας και την καθιέρωση της «διαδικασίας γνωστοποίησης ή προηγούμενης έγκρισης, εφόσον τούτο επιτάσσεται για λόγους προστασίας του δημοσίου συμφέροντος».

Θεωρούμε επίσης σημαντική την κατάργηση σειράς άσκοπων εγκρίσεων και εγγράφων που δυσχέραιναν την άσκηση επιχειρηματικής δράσης (π.χ. Η χορήγηση άδειας μουσικής κλπ).

Η δημιουργία Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Αδειοδότησης και Ελέγχου (ΟΠΣ-ΑΔΕ), φαίνεται ότι θα συμβάλει στην επίτευξη του σκοπού για τον οποίο δημιουργείται.

Η διαδικασία όμως που προκρίνεται για τη «γνωστοποίηση», όπως προβλέπεται στις παραγράφους 5 και 6 του άρθρου 4, θεωρούμε ότι δεν είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και συνεπάγεται απώλεια χρόνου,  αύξηση του κόστους και ταλαιπωρία του προσώπου που σκοπεύει να ασκήσει νέα οικονομική δραστηριότητα.

Θεωρούμε ότι στόχος είναι ο επιτηδευματίας να καταθέτει όλα τα δικαιολογητικά – στοιχεία για την άσκηση της επιχειρηματικής του δραστηριότητας σε ένα σημείο, μία φορά και αυτά να αξιοποιούνται από κάθε ενδιαφερόμενο – αρμόδιο φορέα.

Αυτό μπορεί να επιτευχθεί ως εξής:

Σήμερα ο επιχειρηματίας που επιθυμεί να ασκήσει νέα οικονομική δραστηριότητα καταθέτει όλα τα πρωτογενή στοιχεία της επιχείρησης (Επωνυμία, διακριτικό τίτλο, διεύθυνση έδρας και υποκαταστημάτων, αντικείμενο κύριας και δευτερεύουσας δραστηριότητας με τους αντίστοιχους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ), τις απαραίτητες άδειες, όπου απαιτούνται, και κάθε άλλο στοιχείο που κρίνεται απαραίτητο για τη λειτουργία της)  μέσω της Υπηρεσίας μιας Στάσης, στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ) και λαμβάνει Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ).

Με τη διαδικασία αυτή κάνει έναρξη επιτηδεύματος.

Παρέχεται λοιπόν η δυνατότητα τα παραπάνω πρωτογενή στοιχεία να διαβιβάζονται αυτομάτως σε οποιοδήποτε πληροφοριακό σύστημα.

Αν κάποιος από τους ΚΑΔ εμπίπτει – υπάγεται στη διαδικασία «γνωστοποίησης, ή προηγούμενης έγκρισης» μπορεί να ενημερώνεται αυτομάτως το ΟΠΣ-ΑΔΕ και κάθε άλλος αρμόδιος φορέας.

Ο επιτηδευματίας λαμβάνει αυτομάτως το πιστοποιητικό – βεβαίωση γνωστοποίησης.

Το ίδιο μπορεί να συμβεί και σε κάθε τροποποίηση των στοιχείων της επιχείρησης, καθώς και όταν δεν συμπίπτει η έναρξη επιτηδεύματος με την ημερομηνία άσκησης οικονομικής δραστηριότητας που «απαιτεί γνωστοποίηση ή προηγούμενη έγκριση».

Παράλληλα είναι δυνατόν να «κρεμαστούν» σε κάθε ΚΑΔ τα δικαιολογητικά που θα προβλέπονται από τις υπουργικές αποφάσεις και που θα κριθούν απαραίτητα για τη «γνωστοποίηση ή προηγούμενη έγκριση» και να είναι άμεσα μεταβιβάσιμα ή ορατά από το ΟΠΣ-ΑΔΕ ή κάθε αρμόδιο φορέα.

Η διαδικασία αυτή μπορεί να εφαρμοστεί τόσο κατά το μεταβατικό στάδιο, όσο και μετά την ολοκλήρωση του ΟΠΣ-ΑΔΕ για όλες τις κατηγορίες οικονομικής δραστηριότητας (μεταποιητικές, υγειονομικού ενδιαφέροντος, τουριστικά καταλύματα κ.λπ.).

Με τον τρόπο αυτό δεν θίγεται η αρμοδιότητα κανενός αρμόδιου φορέα. Επιτυγχάνεται όμως  ο εκσυγχρονισμός της Δημόσιας Διοίκησης και διαμορφώνεται ένα περιβάλλον φιλικό προς τον οικονομικά δρώντα επιχειρηματία.

Κυρία Υπουργέ,

Η απλοποίηση των διαδικασιών ίδρυσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων αποτελεί βασικό αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου, των Επιμελητηρίων και των εργαζόμενων σε αυτά, ως αποδέκτες της αγωνίας και της αγανάκτησης των επιχειρούντων, εξ αιτίας των γραφειοκρατικών διαδικασιών και των πολυποίκιλων συναρμόδιων και αλληλεπικαλυπτόμενων «αρμόδιων» φορέων.

Κατά καιρούς έχουν εξαγγελθεί μέτρα, έχουν αναληφθεί πρωτοβουλίες και έχουν ψηφιστεί νόμοι που απλοποιούσαν τις διαδικασίες, αλλά ποτέ δεν εφαρμόστηκαν, είτε γιατί δεν εκδόθηκαν οι εφαρμοστικές αποφάσεις και τα προεδρικά διατάγματα, είτε γιατί προσέκρουσαν σε γραφειοκρατικές νοοτροπίες και  μικροσυμφέροντα.

Τον ίδιο κίνδυνο διατρέχει και αυτή η προσπάθεια με τις νέες διαδικασίες που περιγράφονται στο σχέδιο νόμου για τον τρόπο που θα γίνεται η «γνωστοποίηση και η προηγούμενη έγκριση», για την άσκηση νέας οικονομικής δραστηριότητας.

Η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων Επιμελητηρίων είναι στη διάθεσή σας  για  να συμβάλει αποφασιστικά με διευκρινήσεις αλλά και δημιουργικές παρατηρήσεις στην επίτευξη του σκοπού σας.

 

Για το Δ.Σ της Ο.Σ.Υ.Ε.

Ο Πρόεδρος                   Η Γεν. Γραμματέας

 

Μιχάλης Γιάγκας        Βούλα Γιοβανοπούλου